23 juli 2012

De små grejerna

De som man inte lägger märke till men som ändå händer.
De vita krukorna ute, de som blir bruna när det regnar.
Blommorna som sakta tar sig, för var dag som går.
Håret växer mer och mer på alla möjliga ställen på kroppen.
Träden som får mindre och mindre löv,
är det redan höst?
Blommor som försvinner,
djur som dör.
Myrorna som samlar mat och material till stacken.
Människor som går förbi.


Just nu är det mycket musik i mitt huvud,
"Dixie" blandat med Glenn Miller och toner från en svunnen tid.
Minnen.
Minnen som ibland gör mig väldigt glad och lycklig,
lycklig att vara där jag är just nu,
minnen som gör mig ledsen och nedstämd.
Jag röker alldeles för mycket cigaretter
men dricker allt mindre.
Bra?
-Nja.
Trädet måste huggas ned eller iallafall
fixas till lite så vi får någon sol
här på dagarna.
Rabatten måste rensas och blåklinten,
när har du tänkt komma upp?
Tomaterna är sena, som vanligt men det gör inget, 
bara de kommer.
Skulle åkt till Gotland nu i sommar,
troligen blir det inte så eftersom vi inte har så mycket pengar,
tråkigt.
I mitt nästa liv ska jag bli rik,
inte snobbig men ha mycket pengar så jag kan köpa en mobil,
en mobil som inte strular så mycket.
En mobil man kan trivas med.
I mitt nästa liv ska jag inte begå så mycket misstag jag har gjort i detta livet.
Fast egentligen, hade jag inte gjort det hade jag nog inte suttit här, nu.
Eller hade jag det?
Taket måste läggas om och vi ska,någon gång, måla om inne i huset.
Vitt, vitt, vitt.
Lite grönt, beige och brunt med,
för att komplimentera lite med det vita.
Varför växer gräset så jävla fort?
Ska måla stubben vit också,
bara för att.

Vill ha så mycket,
vill ge så mycket.
Surt som fan är det. 
Meen, jag är väl inte sämre än att jag kan komma på en lösning själv? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar