16 aug. 2012

Äppelpaj

Den här pajen brukar jag göra lite extra knaprig genom att minska på mjölet och ta lite mer socker.
Vill du hellre ha den lite mjuk gör du tvärtom.
Eftersom jag är allergisk mot nötter byter jag ut hasselnötterna mot pumpakärnor eller solrosfrön. Det ger samma goda smak och konsistens.
Detta är ingen paj för den som bantar.

Recept

75-100 g smör 
6 dl vetemjöl
1 näve havregryn (har du riktiga dasslock till händer, ta en halv näve)
4 dl socker
4 medelstora äpplen av valfri sort

Lägg smör, mjöl, socker och havregryn i en bunke. Smula ihop ingredienserna, alltså NYP ihop degen istället för att knåda den (du kan tänka att du  ska göra tusen nålar fast med fingrarna).
Skär äpplena i bitar (skala om du vill, jag brukar ha med skal det blir godast enligt mig) och lägg ut dem i en ugnsfast smörad och bröad form. 
Häll över lite extra socker och kanel över äpplena. Skulle du glömma det kan du göra det på smuldegen innan du sätter in den i ugnen.
Strö över smuldegen och toppa med lite nötter eller solrosfrön eller pumpakärnor. Inget måste, pajen blir lika god utan:) 
Grädda ca 30 min på 200 grader mitt i ugnen.
När pajen fått en fin gylllenbrun färg är den färdig. (Kanterna brukar bli lite mörkare men om du tar en gaffel eller tandpetare och känner i mitten av pajen och den är lite hård är den typ klar).


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar