16 aug. 2012

Drömmar

Underbara små söta kakor som går att frysa in.
Mina brukar bli helt missbildade, nästan platta men den goda smaken kvarstår.
Har du dessutom lite karamellfärg hemma kan du hälla i det i smeten så blir de tex rosa.

Recept 

50 g smör eller margarin
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker 
1 1/2 dl matolja (har du bara olivolja kan du ta det, men den kan lätt sätta lite för mycket smak så det bästa är typ rapsolja)
2 dl vetemjöl
1/2 tsk hjotronsalt (jag  brukar skippa detta, kanske därför de blir helt mongo?) 

Sätt ugnen på 150 grader. 
Rör ihop smör, socker och vaniljsocker. Tillsätt oljan lite i sänder under omrörning. 
Blanda mjöl och hjortron+salt, rör ned i degen. 
Forma degen till små runda bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Jag brukar göra ganska stora bollar så det räcker till en plåt då blir det ca 15 stycken.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.
Låt kakorna svalna på plåten :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar