16 aug. 2012

Negerbollar

Vem minns inte dessa små goda runda saker från barndomen?
Vill du ha en liten mer vuxen variant kan du hälla i lite whiskey, (och minska på kaffet),men bara lite annars kan det ta över för mycket.

Recept

100 g margarin eller smör
3/4 socker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl havregryn
3 msk kallt kaffe

Pärlsocker, riven kokos eller strössel.

Mosa ner smöret och sockret. 
Ha därefter i kakaoet och havregrynen, vaniljsockret och kaffet. 
Det bästa (och roligaste) sättet att göra dessa på är att gegga ihop det med händerna, precis som man gjorde när man var liten! 
Rulla bollarna i händerna så de blir små runda bollar(eller en jättestor). 

Häll pärlsockret, kokosen eller strösslet (eller allt kanske?) på en tallrik och vänd bollarna så att de blir täckta med det på tallriken. 
In i kylen en stund så de blir lite hårdare i konsistensen.

En gång gjorde jag negerbollar fast formade dem som bajskorvar.
Jag använde heller inget pärlsocker. 
Det var ingen mer än jag som åt dem.
Så det var ju bra för mig:) 
Synd för alla andra som inte ville smaka, för jag minns att de var fruktansvärt goda! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar